Kolminaisuusoppia ei ollut olemassa ennen 300-lukua. Asiasta syntyi kiistakysymys ja sen vuoksi järjestettiin ensimmäinen ekumeeninen kirkolliskokous Nikeassa vuonna 325 jaa. Oppia vahvistettiin vuonna 381 Konstantinopolin ja Khalkedonin kirkolliskokouksessa vuonna 451. Raamatun Kirjoituksiia alettiin muokkaamaan trinitaarisessa hengessä ja kolminaisuus lisättiin lähetyskäskyyn vahvistamaan kolminaisuusopin "totuutta";
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matt. 28:19
Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava.
2. Kor. 13:1
Tahtoo sanoa, että mainintaa "Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen" ei löydy Raamatusta kuin yhden kerran. Sana vahvistaa aina itse itsensä, jokainen asia vahvistetaan ainakin kerran.
Kolminaisuusoppi on kirkon perusta.
2. Kor. 13:1
Tahtoo sanoa, että mainintaa "Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen" ei löydy Raamatusta kuin yhden kerran. Sana vahvistaa aina itse itsensä, jokainen asia vahvistetaan ainakin kerran.
Kolminaisuusoppi on kirkon perusta.
"Suomen Ekumeenisen Neuvoston jäsenkirkoiksi tai tarkkailijakirkoiksi voidaan hyväksyä Suomessa toimivat kirkot ja kristilliset yhteisöt, jotka tunnustavat Herran Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi ja Vapahtajaksi Raamatun mukaan ja jotka sen vuoksi pyrkivät yhdessä täyttämään yhteistä kutsumustaan yhden Jumalan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen kunniaksi."
http://www.ekumenia.fi/ekumenian_tietopankki/mika_kirkko_on_kristillinen/
Jos ja KUN tämä raudan ja saven sekainen perusjalka murskautuu, menettää kirkko lopunkin uskottavuutensa.
31 Sinä näit, kuningas, katso, oli iso kuvapatsas. Se kuvapatsas oli suuri, ja sen kirkkaus oli ylenpalttinen. Se seisoi sinun edessäsi, ja se oli hirvittävä nähdä.
32 Kuvan pää oli parasta kultaa, sen rinta ja käsivarret hopeata, sen vatsa ja lanteet vaskea.
33 Sen sääret olivat rautaa, sen jalat osaksi rautaa, osaksi savea.
34 Sinun sitä katsellessasi irtautui kivilohkare - ei ihmiskäden voimasta - ja iski kuvapatsasta jalkoihin, jotka olivat rautaa ja savea, ja murskasi ne.
35 Silloin musertuivat yhdellä haavaa rauta, savi, vaski, hopea ja kulta, ja niiden kävi kuin akanain kesäisillä puimatantereilla: tuuli vei ne, eikä niistä löydetty jälkeäkään. Mutta kivestä, joka oli kuvapatsaan murskannut, tuli suuri vuori, ja se täytti koko maan.
Dan. 2:31-35
Jos ja KUN tämä raudan ja saven sekainen perusjalka murskautuu, menettää kirkko lopunkin uskottavuutensa.
31 Sinä näit, kuningas, katso, oli iso kuvapatsas. Se kuvapatsas oli suuri, ja sen kirkkaus oli ylenpalttinen. Se seisoi sinun edessäsi, ja se oli hirvittävä nähdä.
32 Kuvan pää oli parasta kultaa, sen rinta ja käsivarret hopeata, sen vatsa ja lanteet vaskea.
33 Sen sääret olivat rautaa, sen jalat osaksi rautaa, osaksi savea.
34 Sinun sitä katsellessasi irtautui kivilohkare - ei ihmiskäden voimasta - ja iski kuvapatsasta jalkoihin, jotka olivat rautaa ja savea, ja murskasi ne.
35 Silloin musertuivat yhdellä haavaa rauta, savi, vaski, hopea ja kulta, ja niiden kävi kuin akanain kesäisillä puimatantereilla: tuuli vei ne, eikä niistä löydetty jälkeäkään. Mutta kivestä, joka oli kuvapatsaan murskannut, tuli suuri vuori, ja se täytti koko maan.
Dan. 2:31-35
Kirkon oppi on ihmisten selkäytimessä, sillä he ovat sukupolvesta toiseen kasvaneet sen kanssa ja heidän on lähes mahdoton uskoa, että enemmistö voisi olla väärässä. Kirkko on muuttanut Jumalan käskyt, kalenterin ja juhla-ajat sekä asettanut omat jäljitelmänsä niiden tilalle.
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkäsaastaiseen saastaisiin, epäpyhiin asioihin koskeko (haptomai) takertuko/kiinnitäkö itseänne; niin minä otan teidät huostaani
18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
2. Kor. 6:14-18
haptomai 680 (36)
1) to fasten one's self to, adhere to, cling to
1a) to touch
1b) of carnal intercourse with a women or cohabitation
1c) of levitical practice of having no fellowship with heathen practices. Things not to be touched appear to be both women and certain kinds of food, so celibacy and abstinence of certain kinds of food and drink are recommended.
1d) to touch, assail anyone
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä
18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
2. Kor. 6:14-18
haptomai 680 (36)
1) to fasten one's self to, adhere to, cling to
1a) to touch
1b) of carnal intercourse with a women or cohabitation
1c) of levitical practice of having no fellowship with heathen practices. Things not to be touched appear to be both women and certain kinds of food, so celibacy and abstinence of certain kinds of food and drink are recommended.
1d) to touch, assail anyone
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti