lauantai 31. joulukuuta 2016

Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan

11 Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan ja korjaan sen repeämät ja pystytän sen luhistumat, ja rakennan sen sellaiseksi, kuin se oli muinaisina päivinä,
12 niin että he saavat omiksensa Edomin jäännöksen ja kaikki pakanakansat, jotka minun nimiini otetaan, sanoo Herra, joka tämän tekee.
Aam. 9:11-12

14 Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
15 Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
16 'Sen jälkeen minä palajan (anastrepho) käännän ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn...
Apt. 15:14-16

anastrepho 390 (11) - kääntää takasin
1) to turn upside down, overturn
2) to turn back
3) to turn hither and thither, to turn one's self about, sojourn dwell in a place
4) metaph. to conduct one's self, behave one's self, live


17 ...että jäljelle jääneet (kataloipos) ihmiset (anthropos) etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
18 mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'.
Apt. 15:14-18

kataloipos 2645 (1) - jäännös
1) left remaining

Daavidin jakamaton Kuningaskunta.

Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Joh. 10:16

4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Ef. 4:4-6

Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
Gal. 3:28

Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.
Kol. 3:11

Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; SILLÄ minä olen Herra, TEIDÄN JUMALANNE.
3Moos. 24:22 (2Moos. 12:49, 4Moos. 24:22)


*
*
*****
***
*


19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa (parenochleo) ärsyttää niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen...

parenochleo 3926 (1) - aiheuttaa ongelmia asiassa, vaivata, ärsyttää
from 3844 and 1776
to cause trouble in a matter, to trouble, annoy

enochleo 1776 (1; Hepr. 12:15- yllyttää, kiihottaa, aiheuttaa meteliä, vaikeuksia, ärsyttää
from 1722 and 3791
1) to excite, disturbance, to trouble, annoy

ochleo 3791 (2; Luuk. 6:18, Apt. 5:16) - yllyttää väkijoukkoa toisiaan vastaan, vaivata, kiusata, ärsyttää, saada aikaan hämminkiä, sekasortoa, meteliä, demonien aiheuttamaa ärsytystä
1) to excite a mob against one
2) to disturb, roll away
3) to trouble, molest
4) be in confusion, in an uproar
5) to be vexed, molested, troubled: by demons

20 ...vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
21 SILLÄ Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
Apt. 15:19-21

-> sillä pakanuudesta kääntyneet uskovat tulevat opetuksen piiriin ja oppivat kyllä aikanaan.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti