maanantai 29. heinäkuuta 2024

EXOUSIA

 Lisäys 4.8.24, Room 13:1-3  

exousia (subst.) 1849 (104) -  auktoriteetti; ensisijaisesti toimintavapaus, valinnanvapaus, valta; joko delegoitu vaikutusvalta tai rajoittamaton valta.
1) valinnanvapaus, vapaus tehdä niin kuin itse haluaa
2) fyysinen ja älyllinen voima
3) auktoriteetti (vaikutusvalta) ja oikeudenkäyttö (etuoikeus)
4) määräysvalta tai hallintovalta (sen valta, jonka tahtoon ja käskyihin muiden on alistuttava ja jota on toteltava).

Substantiivi exousia tulee verbistä exesti :

exesti (verbi) 1832 (43) - on laillista
third person singular present indicative of a compound of 1537 (ek = ulos jstkn) and 1510 (eimi = olla); so also exon ex-on' neuter present participle of the same (with or without some form of 1510 expressed); impersonally, it is right (through the figurative idea of being out in public):--be lawful, let, X may(-est).
1) it is lawful
 
Matt. 12:2, 12:4, 12:10, 12:12, 14:4, 19:3, 20:15, 22:17, 27:6
Mark. 2:24, 2:26, 3:4, 3:21, 6:18, 10:2, 12:14,
Luuk. 6:2, 6:4, 6:9, 14:3, 20:22,
Joh. 5:10, 18:31,
Apt. 2:29, 8:37, 16:21, 21:37, 22:25,
1Kor. 6:12, 10:23
2Kor. 12:4

Substantiivista exousia tulee verbi exousiazo :

exousiazo
(verbi) 1850 (4) - hallita :- käyttää valtaa tai auktoriteettia
from 1849; to control:--exercise authority upon, bring under the (have) power of.
1) to have power or authority, use power
1a) to be master of any one, exercise authority over one
1b) to be master of the body
1b1) to have full and entire authority over the body
1b2) to hold the body subject to one's will
1c) to be brought under the power of anyone

Luuk 22:25
1Kor 6:12, 7:4

Niin hän sanoi heille: "Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat, ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi.
Luuk 22:25

Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.
1Kor 6:12

Vaimon ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; samoin ei miehenkään ruumis ole hänen omassa, vaan vaimon vallassa.
1Kor 7:4


 

EXOUSIA-jakeet

Substantiivin exousia (1849) merkitys on 'auktoriteetti', 'toimintavapaus', siis 'valta (yli jnkn)'.

Jeesus antoi seuraajiensa käyttöön oman nimensä, joka sisältää hänen auktoriteettinsa.  Jos hänen henkensä asuu sinussa ja minussa, niin me saamme käskeä samalla auktoriteetilla jolla Jeesus itse käski.

Seuraavassa on kaikki exousia-jakeet KR38 mukaan. Suluissa on KJV:ssa käytetty exousia käännös. Käännös on riippuvainen kontekstista, mutta myös kääntäjän omasta teologiasta.


sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.
Matt 7:29 (authority)

Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."
Matt 8:9  (authority)

Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" - hän sanoi halvatulle - "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
Matt 9:6 (power)

Mutta kun kansanjoukot sen näkivät, peljästyivät he ja ylistivät Jumalaa, joka oli antanut senkaltaisen vallan ihmisille.
Matt 9:8  (power)

Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille vallan ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
Matt 10:1  (power)

23 Ja kun hän oli mennyt pyhäkköön, tulivat hänen opettaessaan ylipapit ja kansan vanhimmat hänen luoksensa ja sanoivat: "Millä vallalla sinä näitä teet? Ja kuka sinulle on antanut tämän vallan?"
24 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Minä myös teen teille yhden kysymyksen; jos te minulle siihen vastaatte, niin minäkin sanon teille, millä vallalla minä näitä teen.
Matt 21:23-24  (authority)

Ja he vastasivat Jeesukselle ja sanoivat: "Emme tiedä". Niin hänkin sanoi heille: "Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen.
Matt 21:27  (authority)

Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Matt 28:18  (power)

Ja he olivat hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin kirjanoppineet.
Mark 1:22  (authority)

 Ja he hämmästyivät kaikki, niin että kyselivät toisiltaan sanoen: "Mitä tämä on? Uusi, voimallinen oppi! Hän käskee [auktoriteetilla] saastaisia henkiäkin, ja ne tottelevat häntä."
Mark 1:27  (with authority)

Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" -hän sanoi halvatulle
Mark 2:10  (power)

ja heillä oli oleva valta ajaa ulos riivaajia.
Mark 3:15   (power)

valtuuttaakseen heidät karkottamaan saastaisia henkiä (KR92)

Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista ja alkoi lähettää heitä kaksittain ja antoi heille vallan saastaisia henkiä vastaan.
Mark 6:7  (power)

28 ja sanoivat hänelle: "Millä vallalla sinä näitä teet? Tahi kuka sinulle on antanut vallan näitä tehdä?"
29 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minä myös teen teille yhden kysymyksen; vastatkaa te minulle, niin minä sanon teille, millä vallalla minä näitä teen.
Mark 11:28-29  (authority)

Ja he vastasivat ja sanoivat Jeesukselle: "Emme tiedä". Silloin Jeesus sanoi heille: "Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen".
Mark 11:33 (authority)

ja sanoi hänelle: "Sinulle minä annan kaiken tämän valtapiirin ja sen loiston, sillä minun haltuuni se on annettu, ja minä annan sen, kenelle tahdon.
Luuk 4:6   (power)

Ja perkele sanoi hänelle: kaiken tämän vallan ja heidän kunniansa minä annan sinulle; sillä minun haltuuni ovat ne annetut, ja minä annan ne kenelle minä tahdon. (1776 Biblia)

ja sanoi hänelle: "Sinulle annan kaiken tämän vallan ja näiden kunnian, sillä minun haltuuni se on annettu, ja annan sen, kenelle tahdon. (STLK 2017)

Kaiken tämän, koko maailman ja sen loiston minä annan sinun valtaasi, sillä se on annettu minun haltuuni ja minä voin antaa sen kenelle tahdon. (KR92)

Ja he olivat hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hänen puheessansa oli voima.
Luuk 4:32  (power)

Ja heidät kaikki valtasi hämmästys, ja he puhuivat keskenään sanoen: "Mitä tämä puhe on, sillä hän käskee vallalla ja voimalla (dunamis) saastaisia henkiä, ja ne lähtevät ulos?"
Luuk 4:36  (authority)

Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi," -hän sanoi halvatulle -"minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
Luuk 5:24  (power)

Sillä minä itsekin olen toisen vallan alaiseksi asetettu, ja minulla on sotamiehiä käskettävinäni, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."
Luuk 7:8 (authority)

Sillä minut on asetettu esivallan alle, ja minulla on alaisina sotilaita. Kun sanon tälle: 'Mene', hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee." (STLK 2017)

Niin hän kutsui kokoon ne kaksitoista ja antoi heille voiman (dunamis) ja vallan kaikkia riivaajia vastaan ja voiman parantaa tauteja.
Luuk 9:1  (authority)

Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa (dunamis), eikä mikään ole teitä vahingoittava.
Luuk 10:19  (power)  

Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää.
Luuk 12:5  (power)

Mutta kun he vievät teitä synagoogain ja hallitusten
(arche) ja esivaltojen eteen, älkää huolehtiko siitä, miten tai mitä vastaisitte puolestanne tahi mitä sanoisitte;
Luuk 12:11  (powers)

 Ja hän sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä palvelija; koska vähimmässä olet ollut uskollinen, niin saat vallita kymmentä kaupunkia'.
Luuk 19:17  (authority)

 ja puhuivat hänelle sanoen: "Sano meille, millä vallalla sinä näitä teet, tahi kuka on se, joka on antanut sinulle tämän vallan?"
Luuk 20:2  (authority)  

Niin Jeesus sanoi heille: "Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen".
Luuk 20:8  (authority)

Ja he vartioivat häntä ja lähettivät hänen luokseen hurskaiksi tekeytyviä urkkijoita, saadakseen hänet kiinni jostakin sanasta, niin että voisivat antaa hänet esivallalle ja maaherran käsiin.
Luuk 20:20  (the power and authority of the governor.) 

And they watched him, and sent forth spies, which should feign themselves just men, that they might take hold of his words, that so they might deliver him unto the power (arche) and authority of the governor.


Minä olen joka päivä ollut teidän kanssanne pyhäkössä, ettekä ole ojentaneet käsiänne minua vastaan. Mutta tämä on teidän hetkenne ja pimeyden valta."
Luuk 22:53   (power)

Ja saatuaan tietää hänen olevan Herodeksen hallintoalueelta hän lähetti hänet Herodeksen eteen, joka hänkin niinä päivinä oli Jerusalemissa.
Luuk 23:7  (jurisdiction)

Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
Joh 1:12  (power)

Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.
Joh 5:27  (authority)  

Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni.
Joh 10:18  (power)

koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
Joh 17:2  (power)

10 Niin Pilatus sanoi hänelle: "Etkö puhu minulle? Etkö tiedä, että minulla on valta sinut päästää ja minulla on valta sinut ristiinnaulita?"
11 Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi."
Joh 19:10-11 (power)

Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
Apt 1:7  (power)

Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun (vallassasi)? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."
Apt 5:4   (power)

ja sanoi: "Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen".
Apt 8:19  (power)

ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
Apt 9:14   (authority)  

ja niin minä teinkin Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta.
Apt 26:10  (authority)   

Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
Apt 26:12   (authority)  

avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'
Apt 26:18  (power)  

Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
Room 9:21  (power)  

1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle (korkeammalle auktoriteetille), jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
Room 13:1-3   (powers)

1 Let every soul be subject unto (hupotasso 5293) the higher (huperecho 5242) power (exousia). For there is no power (exousia) but of God: the powers (exousia) that be are ordained of God.
2 Whosoever therefore resisteth (antitassomai 498) the power (exousia), resisteth (anthistemi 436)  the ordinance of God: and they that resist (anthistemi) shall receive to themselves damnation.
 3 For rulers (archon 758) are not a terror to good works, but to the evil. Wilt thou then not be afraid of the power? do that which is good, and thou shalt have praise of the same: (KJV) 

suomeksi:

1 Jokainen olkoon alamainen korkeammalle auktoriteetille. Sillä ei ole autoriteettia muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2 Sentähden, joka asettuu vastustamaan auktoriteettia, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
3 Sillä päämiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Tahdotko sitten pelätä auktoriteettia? - tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen; 


Joka taas pysyy sydämessään lujana eikä ole minkään pakon alainen, vaan voi noudattaa omaa tahtoansa ja on sydämessään päättänyt pitää tyttärensä naimattomana, se tekee hyvin.
1Kor 7:37 (but hath power over his own will)

Mutta sellainen, joka todellakin päättää mielessään, eikä tahto ahdistaa häntä, ja hänellä on käskyvalta yli hänen tahtonsa, ja siten päättää lujasti sydämessään, että varjelee neitsyensä; hän tekee kauniisti. (Levänen)

Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi.
1Kor 8:9  (liberty)

4 Eikö meillä olisi oikeus saada ruokamme ja juomamme?
5 Eikö meillä olisi oikeus kuljettaa muassamme vaimoa, uskonsisarta, niinkuin muutkin apostolit ja Herran veljet ja Keefas tekevät?
6 Vai ainoastaanko minulla ja Barnabaalla ei ole oikeutta olla ruumiillista työtä tekemättä?
1Kor 9:4-6   (power)
 
Jos muilla on teihin tällainen oikeus, eikö paljoa enemmän meillä? Mutta me emme ole käyttäneet tätä oikeutta, vaan kestämme kaikki, ettemme panisi mitään estettä Kristuksen evankeliumille.
1Kor 9:12   (power)
 
Mikä siis on minun palkkani? Se, että kun julistan evankeliumia, teen sen ilmaiseksi, niin etten käytä oikeutta, jonka evankeliumi minulle myöntää.
1Kor 9:18   (power)

Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.
1Kor 11:10  (power)

Sentähden pitää vaimon pitämän voiman päänsä päällä enkelitten tähden (1776 Biblia)

sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen (arche) ja kaiken vallan ja voiman (dunamis).
1Kor 15:24 (authority) 

Sentähden minä kirjoitan tämän poissa ollessani, ettei minun teidän luonanne ollessani tarvitsisi käyttää ankaruutta sen vallan nojalla, minkä Herra on minulle antanut rakentamiseksi, ei kukistamiseksi.
2Kor 13:10   (power) 

Sentähden minä kirjoitan tämän poissa ollessani, ettei minun teidän luonanne ollessani tarvitsisi käyttää ankaruutta sen vallan nojalla, minkä Herra on minulle antanut rakentamiseksi, ei kukistamiseksi.
2Kor 13:10   (power)  

korkeammalle kaikkea hallitusta (arche) ja valtaa ja voimaa
(dunamis) ja herrautta (kuriotes) ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.
Ef 1:21   (power)

joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan (archon), sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
Ef 2:2    (power) 

Wherein in time past ye walked according to the course of this world, according to the prince of the power of the air, the spirit that now worketh in the children of disobedience (KJV)

että Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta nyt tulisi taivaallisten hallitusten (arche) ja valtojen tietoon
Ef 3:10   (powers)

Että nyt haltioille ja esivalloille taivaallisissa Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta tiettäväksi tulis, (1776 Biblia)

Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia (arche) vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan (taivaallisissa) avaruuksissa.
Ef 6:12   (powers)

häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
Kol 1:13  (power)  

Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia (kuriotes), hallituksia (arche) tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
Kol 1:16  (powers)
    
ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen (arche) ja vallan pää,
Kol 2:10  (power)

Ja te olette hänessä täydelliset, joka kaiken herrauden ja esivallan pää on (1776 Biblia)

Hän riisui aseet hallituksilta (arche) ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
Kol 2:15   (powers)
    
ei niin, ettei meillä olisi siihen valtaa, vaan me tahdomme olla teille esikuvaksi, että te kulkisitte meidän jälkiämme.
2Tess 3:9   (power)

Muistuta heitä olemaan hallituksille (arche) ja esivalloille alamaiset, kuuliaiset, kaikkiin hyviin tekoihin valmiit,
Tiitus 3:1  (powers)

Muistuta heitä kaikkia, että heidän on toteltava esivaltaa ja viranomaisia ja oltava näille kuuliaisia ja valmiita tekemään kaikkea hyvää. (KR92)

Meillä on uhrialttari, josta majassa palvelevilla ei ole valta syödä.
Hebr 13:10 (right)

hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat
(dunamis) alistetut.
1Piet 3:22  (authorities)

hänelle, ainoalle Jumalalle ja meidän pelastajallemme Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, hänelle kunnia, majesteetti, voima ja valta
(kratos) ennen kaikkia aikoja ja nyt ja iankaikkisesti! Amen.
Juuda 1:25  (power)

Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita (yli) pakanoita,
Ilm  2:26   (power)

Ja joka voittaa ja minun tekoni hamaan loppuun asti pitää, sille minä annan voiman pakanain ylitse, (1776 Biblia)

Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.
Ilm 6:8   (power)
 
Ja savusta lähti heinäsirkkoja maan päälle, ja niille annettiin valta, niinkuin maan skorpioneilla on valta;
Ilm 9:3   (power)
 
Ja niillä oli pyrstöt niinkuin skorpioneilla ja pistimet, ja pyrstöissänsä niillä oli voima vahingoittaa ihmisiä viisi kuukautta.
Ilm 9:10   (power)
 
Sillä hevosten voima oli niiden suussa ja niiden hännässä; niiden hännät näet olivat käärmeitten kaltaiset, ja niissä oli päät, joilla ne vahingoittivat (adikeo).
Ilm 9:19  (power)
 
Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla, niin usein kuin tahtovat.
Ilm 11:6   (power)
 
Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima (dunamis) ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.
Ilm 12:10   (power)
 
 Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen, ja sen jalat ikäänkuin karhun, ja sen kita niinkuin leijonan kita. Ja lohikäärme antoi sille voimansa (dunamis) ja valtaistuimensa ja suuren vallan.
Ilm 13:2  (authority)  

4 Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"
5 Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta.
Ilm 13:4-5   (power)
 
Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot.
Ilm 13:7   (power)
 
Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuolinhaava parani.
Ilm 13:12   (power)
 
Ja alttarista lähti vielä toinen enkeli, jolla oli tuli vallassaan, ja hän huusi suurella äänellä sille, jolla oli se terävä sirppi, sanoen: "Lähetä terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viinipuusta, sillä sen rypäleet ovat kypsyneet".
Ilm 14:18   (power)
 
Ja ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen, jolla on vallassaan nämä vitsaukset; mutta he eivät tehneet parannusta, niin että olisivat antaneet hänelle kunnian.
Ilm 16:9  (power)
 
Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ovat kymmenen kuningasta, jotka eivät vielä ole saaneet kuninkuutta, mutta saavat vallan niinkuin kuninkaat yhdeksi hetkeksi pedon kanssa.
Ilm 17:12  (power)

Näillä on yksi ja sama mieli, ja he antavat voimansa (dunamis) ja valtansa pedolle.
Ilm 17:13 (strength)
    
Sen jälkeen minä näin tulevan taivaasta alas erään toisen enkelin, jolla oli suuri valta, ja maa valkeni hänen kirkkaudestaan.
Ilm 18:1   (power)
 
Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
Ilm 20:6  (power)

Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
Ilm 22:14  (right)
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti