Sillä te tunnette meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armon, että hän, vaikka oli rikas, tuli teidän tähtenne köyhäksi (ptocheuo 4433), että te hänen köyhyydestään (ptocheia 4432) rikastuisitte.
2Kor 8:9
Sillä te tunnette meidän Herramme Jeshuan, Messiaan, siunauksen, joka teidän tähtenne köyhtyi ollessaan rikas, että te hänen köyhyytensä kautta rikastuisitte. (aramea/Levänen)
For you know the grace of our Lord Jesus Christ, that though he was rich, yet for your sakes he became poor, so that you by his poverty might become rich. (Mounce)
For (gar) you know (ginosko) the (ho) grace (charis) of (ho) our (hemeis) Lord (kyrios) Jesus (Iesous) Christ (Christos), that (hoti) though he was (eimi) rich (plousios) , yet for (dia) your (hymeis) sakes he became poor (ptocheuo), so that (hina) you (hymeis) by (ho) his (ekeinos) poverty (ptocheia) might become rich (plouteo). (Mounce)
https://www.angelfire.com/space/thegospeltruth/TTD/verses/2corinthians8_9.html
KOLMINAISUUSVÄITE
Kolminaisuusopin kannattajat väittävät, että tämä jae viittaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi tulemista edeltäneeseen olemassaoloon. He tyypillisesti yhdistävät tämän jakeen omiin tulkintoihinsa Fil. 2:5-9, Room. 8:3 ja vastaaviin.
Väite vs. tosiasiat
Faktat osoittavat, että kolminaisuusoppineet turvautuvat omaan mielikuvitukseensa, sillä he eivät kykene käsittämään, kuinka Jeesus olisi voinut olla 'rikas' millään muulla tavalla kuin Kristuksena ennen lihaan tulemistaan. He kuvittelevat, että Paavalin täytyi viitata heidän kolminaisuusoppiinsa, Jumalan toiseen persoonaan, Poika-Jumalaan ennen lihaan tulemista, että hän oli 'rikas', ja kun hänestä tuli ihminen, hänestä tuli 'köyhä'. Heidän tulkintansa on yksinkertaisesti heidän oman inkarnaatio-oppinsa heijastusta. Kontekstiin liittyvät tosiasiat antavat meille kuitenkin runsaasti seikkoja, jotka näyttävät meille, miten ja milloin Jeesus oli 'rikas', eikä meidän tarvitse turvata mielikuvitukseen.
VÄITTEEN ONGELMIA
Myös korinttolaiset olivat 'rikkaita'.
Sillä te tiedätte meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armon, että vaikka hän oli rikas, hän tuli kuitenkin teidän tähtenne köyhäksi, jotta TE hänen köyhyydestään rikastuisitte.
Jeesus antoi, jotta korinttilaiset voisivat 'rikastua'. Millä tavoin korinttilaiset 'rikastuivat'? Millä tavoin he olivat 'rikkaita'? Tämä näyttää olevan kysymys, jota kolminaisuusoppineet eivät edes vaivaudu kysymään. Muutoin heille olisi selvää, miten ja milloin Jeesus oli 'rikas'. Jos on ilmeistä, että korinttolaiset olivat 'rikkaita', pitäisi trinitaristeille olla ilmeistä myös se, että ihminen, Nasaretin Jeesus saattoi olla 'rikas'.
YMMÄRRYKSEN PUUTE, OLETUKSET JA EISEGEESI
EISEGEESI = 'eis' = sisälle, ja 'egeistai' = opastaa.
Eisegesis on prosessi, jossa tekstiä tulkitaan siten, että siinä otetaan huomioon omat ennakko-oletukset, agendat tai ennakkoluulot. Sitä sanotaan yleisesti tekstiin sisällyttämiseksi. Se tehdään usein 'todistamaan' ennalta omaksuttu asia ja antamaan vahvistusta ennakkotulkinnalle ja sen tukemille agendoille.
Eisegesis ymmärretään parhaiten, kun sitä verrataan sen vastakohtaan, eksegeesiin. Eksegeesi on tekstin merkityksen selvittämistä kirjoittajan kontekstin ja löydettävissä olevan merkityksen mukaisesti. Eisegeesi on sitä, kun lukija asettaa tekstille oman tulkintansa. Näin ollen eksegetiikka on yleensä objektiivista ja eisegetiikka hyvin subjektiivista.
Kolminaisuususkovaisen mieli ei ymmärrä, miten Jeesus Nasaretilainen olisi voinut olla 'rikas'. Heidän mielestään Jumala Poika oli 'rikas' ainoastaan ennen lihaan tulemista. Mutta tämä perustuu täysin heidän omiin kuvitelmiinsa, jotka ovat muodostuneet heidän omasta opistaan. Loppujen lopuksi he lukevat tekstiin jotain, mitä siinä ei ole. Missään ei mainita, että ennen ruumiillistumista olleesta Poika Jumalasta olisi tullut ihmiseksi tulemisen seurauksena 'köyhä'. Itse asiassa välitön asiayhteys puhuu päinvastaista.
Konteksti jätetään täysin huomioimatta kolminaisuusopin vuoksi. Lyhyesti sanottuna, kolminaisuusoppi tulee heidän 'kontekstikseen', jonka avulla he tulkitsevat tämän säkeen eisegeesin kautta - sisällyttämällä oman oppinsa tekstiin.
FAKTOJEN ANALYYSI
Konteksti : toisille antaminen
2Kor 8:9 konteksti käsittelee armollista antamista, jotta toiset saisivat yltäkylläisyyttä. Kun tämä on ymmärretty, on sen jälkeen melko helppoa oivaltaa, mistä Paavali todella puhuu tässä jakeessa.
1 Mutta minä teen teille tiettäväksi, rakkaat veljet, Jumalan armon, joka Makedonian seurakuntiin annettu on;
2 Sillä heidän ilonsa oli ylönpalttinen, kuin heitä monen vaivan kautta koeteltiin, ja vaikka he sangen köyhät olivat, ovat he kuitenkin runsaasti kaikessa yksinkertaisuudessa antaneet.
2 että suuressa ahdingossa heidän ilonsa yltäkylläisyys ja köyhyytensä syvyys ylittyi heidän anteliaisuutensa rikkaudessa.
3 Sillä he olivat kaikesta voimastansa (sen minä todistan) ja ylitsekin voimansa hyväntahtoiset,
3 Minä todistan, että he antoivat omasta tahdostaan kykyjensä mukaan ja yli kykyjensä.
4 Ja meitä suurella ahkeruudella rukoilivat, että me ottaisimme vastaan sen hyvän työn ja sen palveluksen osallisuuden, joka pyhäin varaksi koottu oli.
4 anoen ja vaatien meiltä, että pääsisivät osallisiksi tähän armoon (heidän lahjastaan) pyhien palveluksessa,
5 Ja ei niinkuin me toivoimme, vaan he antoivat itsensä ensisti Herralle ja (sitte) meille Jumalan tahdon kautta.
6 Että meidän pitäis Titusta neuvoman, että, niinkuin hän oli ennen ruvennut, hänen pitäis senkaltaisen hyvän työn niin teidän seassanne päättämän;
6 Niinpä me kehotimme Tiitusta, että niin kuin hän oli aiemmin aloittanut, niin hän myös täyttäisi teissä tämän armon (heidän lahjansa/antonsa).
7 Mutta niinkuin te olette kaikissa rikkaat, uskossa ja sanassa, ja taidossa ja kaikkinaisessa ahkeruudessa, ja teidän rakkaudessanne meidän kohtaamme, (niin sovittakaat siis), että te myös tässä armossa rikkaat olisitte.
8 Enpä minä vaatimisesta sitä sano, vaan muiden ahkeruudesta koettelen minä myös teidän rakkautenne vakuutta.
9 Sillä te tiedätte meidän Herran Jesuksen Kristuksen armon, että hän rikkaana ollessansa tuli kuitenkin teidän tähtenne köyhäksi, että te hänen köyhyytensä kautta rikkaaksi tulisitte.
9 Sillä te tunnette Herramme Jeesuksen Kristuksen armon, että vaikka hän oli rikas, hän tuli teidän tähtenne köyhäksi, jotta te hänen köyhyytensä kautta tulisitte rikkaiksi.
10 Minun neuvoni minä tästä annan; sillä se on teille hyödyllinen, että te olette ennen ruvenneet ei ainoasti sitä tekemään, vaan jo menneenä vuonna tahdoitte sitä.
11 Täyttäkäät siis nyt se työ, jonka te rupesitte, että niinkuin tahto valmis oli, te myös sen voimanne perästä täyttäisitte.
12 Sillä jos joku edellä mielellinen on, niin hän on otollinen varansa jälkeen, ja ei sen jälkeen, joka ei hänellä ole.
13 Ei niin luullen, että muilla pitää oleman huojennus ja teillä ahdistus, vaan että se tasan olis, niin palvelkaan teidän rikkautenne heidän köyhyyttänsä tällä ajalla,
14 Että myös heidän rikkautensa teidän puuttumistanne palvelis, että tasan tapahtuis,
15 Niinkuin kirjoitettu on: joka paljon kokosi, ei hänellä ollut liiaksi, ja joka vähän kokosi, ei häneltä mitään puuttunut.
2Kor 8:1-15
Huomaat, kuinka konteksti koskee antamisen armoa, jotta toisetkin voisivat olla rikkaita. Paavali kehottaa uskovia antamaan armollisesti siitä, mitä heillä on, jotta toisillakin olisi. Pane merkille, kuinka Paavali antaa heille Jeesuksessa esimerkin, jota seurata. Paavali neuvoo heitä antamaan runsaudestaan/ylijäämästään (perisseuma 4051), jotta toisillakin pyhillä olisi hyvinvointia.
Jeesus oli Israelin kuningas ja hän antoi hyvin arvokkaan asian. Hän antoi oman elämänsä kansansa syntien tähden. Uskoville on annettu hänen ylösnousemuselämänsä, jotta heidän elämänsä olisi runsaampaa. Kuten Paavali aiemmin tässä kirjeessä sanoo, "meillä on tämä aarre saviastioissa" (2Kor 4:7; vrt. 2Tim 1:14), eli Pyhä Henki, josta hän juuri oli puhunut, Henki, joka muuttaa meitä kirkkaudesta kirkkauteen. Aarre, jota uskovat etsivät, ei ole maallinen aarre. Koska uskovat eivät kerää aarteita maan päälle (vrt. Jaak. 5:3), he, joilla on, antavat vapaaehtoisesti niille pyhille, joilla ei ole. He 'köyhtyvät', jotta muut voisivat 'rikastua'. He antavat ja kärsivät, koska Jeesus, heidän Herransa, antoi ja kärsi, ja he seuraavat häntä vaeltaen hänen jalanjäljissään. Huomaa, miten Paavali tässä samassa kirjeessä puhuu asiasta, jossa hän osoittaa meille, millä tavoin me 'rikastutamme' toisia:
7 Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.
8 Me olemme kaikin tavoin ahdingossa, mutta emme umpikujassa, neuvottomat, mutta emme toivottomat,
9 vainotut, mutta emme hyljätyt, maahan kukistetut, mutta emme tuhotut.
10 Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, että Jeesuksen elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin.
11 Sillä me, jotka elämme, olemme alati annetut kuolemaan Jeesuksen tähden, että Jeesuksen elämäkin tulisi kuolevaisessa lihassamme näkyviin.
12 Niinpä siis kuolema tekee työtään meissä, mutta elämä teissä.
2Kor. 4:7-12
Nasaretin Jeesus oli rikas. Hän oli rikas samalla tavalla kuin hänen seuraajansakin ymmärtävät olevansa rikkaita. He ovat täynnä Pyhää Henkeä ja taivaan hengellisiä siunauksia. Heissä asuu tämä aarre, joka on pantti ja tae siitä kirkkaudesta, joka odottaa Jumalan perillisiä. Jeesus oli niin ikään rikas, mutta hän luopui kaikesta meidän tähtemme, hän luopui myös omasta elämästään. Hän ei tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monien edestä (Matt. 20:28). Hän ei etsinyt maallista menestystä missään muodossa, vaan päätti meidän tähtemme luopua ehdottomasti kaikesta, mitä hänellä oli. Kun hän riippui ristillä, hänelle ei jäänyt mitään. Hänellä ei ollut enää edes elämäänsä. Hänellä ei ollut enää mitään annettavaa. Hän köyhtyi kaikesta; hän köyhtyi meidän tähtemme. Hänen ruumiinsa makasi haudassa kuolleena kuin kivi ja hän teki sen muiden vuoksi. Köyhämmäksi ei voi enää tulla.
Kaikessa minä olen osoittanut teille, että näin työtä tehden tulee huolehtia heikoista ja muistaa nämä Herran Jeesuksen sanat, jotka hän itse sanoi: 'Autuaampi on antaa kuin ottaa'."
Apt 20:35
Jos Jeesus ei ollut rikas, hän ei myöskään antanut meille paljon, niinkö? Köyhä ei voi antaa sinulle paljoa, jos mitään. Vain rikas voi antaa sinulle paljon, ja Jeesus antoi; hän antoi meille paljon; hän antoi meille jotain arvokkaampaa kuin yksikään rikas maan päällä voisi antaa - oman henkensä. Joka tätä lukee ymmärtäköön, mikä oli hänen rikkautensa.
Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas - ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga.
Ilm 2:9
17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
Ilm. 3:17-18
YHTEENVETO
Meidän Jumalamme kuninkaallisena poikana/tyttärenä todellinen uskova ymmärtää oman rikkautensa. Mutta hänen aarteensa ei ole maallisisessa materiassa, vaan tallennettuna taivaaseen ja hän on tulevan kirkkauden perillinen silloin kun Jeesus palaa pyhien luo. He, jotka keräävät itselleen aarteita, eivät ole rikkaita Jumalalle. (Luuk 12:21). Jumalan valtakunta on peltoon kätketyn aarteen kaltainen (Matt 13:44). Jeesuksen opetuslapset ovat niitä, joilla on aarre taivaassa (Matt 19:21; Mark 10:21; Luuk 18:22). Koska pyhä ei kerrytä aarteitaan maan päällä, hän antaa pyhille vapaaehtoisesti heidän maallisiin tarpeisiinsa. Hän köyhtyy, jotta toiset rikastuisivat. Hänellä on jo aarre, joka asuu hänen sisällään. Kristuksessa on kätkettyinä kaikki viisauden ja tiedon aarteet. (Kol 2:3).
Sillä te tiedätte meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armon, että vaikka hän oli rikas, hän tuli kuitenkin teidän tähtenne köyhäksi, jotta TE hänen köyhyydestään rikastuisitte.
Jeesus antoi sydämensä yltäkylläisyydestä. Paavali kehottaa pyhiä tekemään samoin ja vaeltamaan niin kuin hän vaelsi. Mitä tahansa pyhillä on, olivatpa ne sitten maallisia tai taivaallisia siunauksia, he myös antavat, koska he ovat kirkkauden perillisiä ja heidän aarteensa on taivaassa. He luopuvat maallisista rikkauksistaan köyhtyäkseen, koska heillä on hengellisiä siunauksia, taivaallisia rikkauksia, eivätkä he juurikaan välitä maallisista rikkauksista. Jeesus oli Israelin kuningas ja voideltu Jumalan Hengellä. Jeesus tuli köyhäksi antamalla meille rikkautensa; hän antoi meille elämänsä ja riippui kuolleena ristillä. Ja me luemme, että hän köyhtyi, jotta ME rikastuisimme. Miten me uskovat olemme rikkaita? Mikä on se, joka tekee meistä rikkaita? Kysy tämä kysymys, niin tiedät, millä tavoin Jeesus Nasaretilainen oli rikas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti